DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

CLAUDIO MONTEVERDI

 
 15.5.1567 (Cremona - Itálie)  - 29.11.1643 (Benátky - Itálie)
 
  
 

Období: 
- renesance a humanismus + počátek baroka

Lidé mu říkali:
- "Oracolo della musica" (hudební prorok)
- "Božský Claudio"

Jaký byl Claudio?:
- psal velmi rád dopisy (121 dochovaných)
- bodrý člověk, který se uměl brát za svá práva
- tzv. "Průkopník opery" ( poprvé v dějinách bylo dosaženo jednoty mezi dramatem a hudbou)
- celý život trpěl bolestmi hlavy a poruchami zraku
- prý: "rád mnoho mluvil a dokázal být obtížný"
- energický organizátor, vynikající výkonný hudebník (houslista, zpěvák)
- pomalý v práci a jako umělec nedokázal tvořit na objednávku

Současníci:
- William Shakespeare

Život a dílo v datech (data jsou zde jen pro zajímavost a orientaci):
  • 1567 - 1590 - universita v Cremoně (město houslařů - Amati, Stradivari), otec lékař, 4 sourozenci
  • 1583 - 1. kniha madrigalů Madrigali spirituali
  • 1590 - 1612 - Získla místo jako zpěvák a houslista na dvoře mantovského vévody Vincenza de Gonzagy (Typický bohatý, arogantní, renesanční šlechtic. Jedna z jeho ušlechtilých vlastností ale byla láska k umění a hudbě. Na jeho dvoře působil Petr Paul Rubenz) 
  • 1592 - 3. kniha madrigalů
  • 1599 - oženil se s Claudií de Cattaneis - zpěvačka u dvora (Mantova), porodila mu 3 děti.
  • 1601 - získává v Mantově místo "maestri di capella" (i přes to má nedostatek pěněz, slabé uznání a neúnosně mnoho práce -> Claudio to zde nenáviděl)
  • 1603 - 4. kniha madrigalů
  • 1605 - 5. kniha madrigalů
  • 1607 -  umírá jeho manželka ( po její smrti už se nikdy neoženil) - komponuje svého ORFEA, 1. knihu Scherzi Musicali (pro 3 hlasy)
  • 1608 - pro svatbu vévody píše operu Arianna (dochovalo se pouze Lamento - říká se, že dohánělo posluchače k slzám), v této době byl nesmírně pracovně vytížený (měl mimo své stálé povinnosti zhudbnit 1500 veršů) a málem se mu toto přepracování stalo osudným. Dočasně také obrací pozornost k duchovní tvorbě.
"Vím, že je možno komponovat rychle, ale komponovat rychle a dobře, to nejde moc dohromady"
  • 1612 - umírá vévoda Vincenzo a Monteverdi odchází nejprve do Cremony, pak do Milána a nakonec do nesmírně bohaté, vlivné a mocné metropole  umění - BENÁTEK!
  • 1613 - dostává místo v Benátkách jako "maestri di capella" v chrámu sv. Marka. Nachází zde uznání, respekt, volnost a vysokého ocenení (poprvé v životě netrpí nedostatkem - vydělává 400 zlatých ročně. Pro srovnání: z Mantovy odcházel "s 25-ti skudy v kapse po 25-ti letech!" jak rozhořčeně píše v jednom ze svých dopisů) Tady je jeden z jeho dopisů pro jistého Striggia, který dostal za úkol Monteverdiho požádat o návrat do Mantovy:
"V Benátkách si mě tak považují, že na kůr nemůže být přijat žádný zpěvák bez doporučení maestri di capella (Monteverdiho); rovněž tak nemůže být přijat žádný varhaník či zástupce maestra bez výslovného doporučení  zmíněného maestri di capella; není zde nikoho, kdo by mě neobdivoval a neprokazoval pocty, a když provozuji církevní či komorní hudbu, mohu ujistit Vaší Excelenci, že celé město spěchá, aby jí naslouchalo, a můj post je ještě o to sladší , že zatímco všichni sboristé mají termínované zaměstnání, maestro nikoli: naopak přijímání i propouštění zpěváků je výlučně jeho záležitostí, stejně jako povolování nepřítomnosti. A když si on sám nepřeje jít do kaple, nikdo neřekne nic a jeho pozice je zabezpečená až do jeho smrti. Jeho honorář, pokud si jej on sám včas nevyzvedne, je za ním poslán do jeho domu."
  • 1627 - La finta pazza Licori (Licori propadlá šílenství) - 1. komická oepra v dějinách!
  • 1630 - ve válce o nástupnictví je Pobořena Mantova a tím pádem je také zničeno mnoho Monteverdiho rukopisů včetně partitur
  • 1632 - 2. kniha Scherzi musicali
  • 1640 - veliké duchovní dílo Selva morale e spirituale
  • 1642 - opera L'incoronazione di Poppea (KORUNOVACE POPPEY) - je zde dosaženo naprosté shody mezi hudbou a dramatem.
  • 1643 - umírá v 77-mi letech
Závěrem:
Ve své době byl nesmírně oblíben, ale po smrti musel čekat dobrých 300 let, než byl znovu objeven. Proč? Hudba začala nabírat nový kurz. Moci se ulalo baroko, které ve vrcholné fázi smetlo Monteverdiho školu z povrchu. Dále proto, že jen málo oper vycházelo tiskem a nebyly takové možnosti šířit své tvůrčí ideje.
Monteverdi se po celý život snažil o absolutní shodu mezi dramatem a hudbou (podařilo se mu to v Poppei, vzpomínáte?). Usiloval o expresivní hudbu, aby píseň měla svou poetickou řeč. Starý kontrapunkt byl obrácen na ruby a jeho pravidla byla znesvěcena.
"Slova musí diktovat harmonii a nikoli harmonie slovo."
Za svého života vytvořil 19 dramatických či polodramatických děl. (dochovalo se z nich jen 6 a z nich jen 3 jsou opery). Celý život se věnoval madrigalu, který měl úzký vztah také k opeře.
Claudio také zažil spolek, který si říkal FLORENTINSKÁ CAMERATA, ta dala reformě základ 1. operou Dafne (J. Peri) a operou Euridice (J.Peri + G. Caccini)
První reformátor opery vlastnil i orchestr, který byl daleko složitější než o jaký se kdy pokusila Camerata. (obsahoval 36 hráčů).
Co se týče dnešní interpretace jeho děl, je zde mnoho aspektů, které nám toto komplikují:
- změnilo se ladění
- mnoho nástrojů zaniklo
- dnešní přesná doba nepovoluje takovou volnost zpěvákům jako v renesanci, kdy se hojně využívalo neco jako dnešní rubato (kradení času). Jeden ze členů původní Cameraty psal o:
 
 "vznešeném umění zpěvu, jehož je užíváno, aniž by se lidský hlas dal svázat k přesným rytmickým hodnotám, takže často jejich délky zkracuje  i o polovinu, někdy i více, to podle ducha slov, a tím vzniká ono skvostné umění zpěvu s jeho noblesní ignorancí." 

  • ORFEUS (L'Orfeo) - Monteverdi dílo nazýval "favola in musica" = příběh v hudbě
  • KORUNOVACE POPPEY (L’incoronazione di Poppea) - opera - považována za nejlepší operu 17.století
  • MADRIGALY VÁLEČNÉ A MILOSTNÉ (Madrigali Guerrieri et Amorosi) - 5 Knih madrigalů 
  • NÁŘEK ARIADNY (Lamento d’Arianna) - jediná úplně dochovaná část opery Arianna (Ariadna).
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SLOVA K ZAPAMATOVÁNÍ - MONTEVERDI + ...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  •  MADRIGAL (MADRIGALY VÁLEČNÉ A MILOSTNÉ)
  •  ORFEUS, KORUNOVACE POPPEY
  •  1.REFORMA OPERY
  •  RUBATO, FLOTENTINSKÁ CAMERATA